Mr. Petai??

Apakah ini?? Ya, semestinya ini adalah petai. Berdasarkan kajian, buah petai yang berbintil-bintil pada papannya dikatakan mengandungi kadar protein dan lemak yang tinggi berbanding tumbuhan hutan yang lain, iaitu sebanyak 8 peratus, 11 peratus karbohidrat, 71% air, banyak mengandungi kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, B1, B2 dan C.
Sebenarnya kandungan pemakanan biji petai berbeza mengikut umur dan kesegaran bijinya. Buah petai yang kecut ataupun bijinya tidak membulat mempunyai kandungan khasiatnya kurang. Dalam
perubatan tradisional Melayu, biji petai dipercayai berkesan untuk merawat penyakit jantung dan penyakit kencing manis, mencuci buah pinggang, serta untuk mengeluarkan cacing daripada kanak-kanak yang kecacingan.




Sape kenal kartunis PETAI?? Ubi bersama Petai dalam gambar ni... Yang mana satu Petai dan yang mana satu Ubi??? Hehehehe... Mari kita sama-sama pikirkan... Tapi, macam x besh plak bila x bgtau korang kn sbb aku buat benda ni pon sebenarnya nk bgtau sesuatu kt korang... Hehehe... Sebenarnya Petai ada dikalangan kitaorg... Pelik kn?? Tapi ini benar...

Dia salah seorang pekerja di Stormwater Management and Road Tunnel (SMART)... Jeng jeng jeng... Kalau korang gi SMART, korang tanya, Petai ada tak?

Sapa yang termakan cili, pasti akan rasa pedas...

0 komen GENGbudakJAHAT:

Post a Comment

Info BADkidGANG...


Blog ini akan lebih nampak terserlah kecantikkan, ketampanan dan bergayanya ia jika menggunakan IE dan pemandangan 1152pixel x 864pixel.

Jika mempunyai cerita hangat, pedas, panas bolehlah emelkan di alamat emel ini - badkidgang@gmail.com




Kata BADkidGANG...


Selamat datang ke blogspot...

BADkidGANG
by GENGbudakJAHAT


Semoga semua GENGbudakJAHAT terhibur di sini...




Kotak BADkidGANG...



ShoutMix chat widget




Kiraan BADkidGANG...


Free Web Counter




KL BADkidGANG...